Dagens TV-upplevelse
Programmet som stog för denna upplevelse var en dokumentär på SVT som hette Varumärke för livet. Jag såg nu tyvärr inte hela utan zappade till den på chans och blev fast. Det handlar egentligen inte om några omvävlvande nyheter men vissa fakta behöver man höra fler gånger. Det handlar om reklamindustrin och hur vi männsikor och våra liv styrs av företagen för att vi skall konsumera så mycket som möjligt.
Det är en befängd tanke att vårt bästa skulle vara att ständigt konsumera, jag tillhör dem som tror att männsikan kan uträtta mer saker än så men det är så företagen vill ha oss. Passiva varelser med ett förstärkt flockbeetende där konsumtionen styr din tillhörighet och status i flocken. Dokumentären handlade om hur man använder marknadsföring för att ändra våra värderingar och på så sätt styra våra vanor och oss själva, allt med målet att öka konsumtionen. Detta är nu inget nytt, detta är vad det moderna samhället som vi känenr går ut på. Nationalstaten är död, individen är död, det är företagen som regerar. Det finns naturligtvis ingenting fel i att vilja sälja sina produkter utan felet ligger i att ständigt sträva efter en maximering av profit, inte kvalité. Personligen har jag inget emot att konsumera och gör det gärna, men då skall jag känna att jag får ut något kvalitativt av det och det avgörs inte av vad mina vänenr tycker eller vad reklamen säger utan på missanpassade romantiserade ideal och egna upplevelser. Förödande för vinstmaximeringen och därför kan jag aldrig få påverka andra till att tänka så. Deprimerande? Ja Pessimistigt? Nej. Vi lever redan nu i en värld där företagen satsar mängder på forskning och kartläggning av det undermedvetna för att även där placera sina produkter, oftast på ett sätt som inte registreras av mottagaren. Detta kopplat till alla undersökningar i utvecklingspsykologi som fastställer att saker man positivt förankrar i åldern 0-6år finns krav resten av livet. Dagens stora företag såsom MacDonalds, Phillip Morris, Exxon, Nestlé o.s.v. jobbar aktivt att etablera positiva minnen och varseblivningar av deras produkter, nu pratar vi om reklam direkt riktade till åldergruppen 0-6år. Varför? Jo därför att dessa sedan bär med sig den positiva etableringen av produkten mer eller mindre resten av livet och det blir lätt att skapa en suggestion av barndomsminnet/produkten i reklamen. Således kan man konsumera hela livet, således är man utsatt för reklam hela livet.
Nu till den spännande framtiden! En av de mer lyckade framtidsskildringarna inom underhållninsgindustrin (läs den levande reklammarkanden) är filmen Truman Show. Där adopteras ett spädbarn och döps till Truman Burbank (True-man och Burbank efter den berömda inspelningsstudion i Los Angeles). Han lever sitt liv i en perfekt miljö skapad av produktionsbolaget där allt det bästa händer honom, men han får aldrig välja själv. Hans perfekta fru väljs ut genom produktionsbolagets casting sessioner men filmakarna ger oss ändå någon tröst, han blir kär i någon annan och även om han visserligen gifter sig med av bolaget utsedda så är det sökandet efter kärleken som driver honom att slutligen upptäcka bedrägeriet. Förutom att vara ett varnande finger mot dokusåporna ställer man sig en rad andra frågor efter filmen.
Kommer vi i framtiden bo i företagssponsrade kollektiv? USA, vår ständiga måttstock har redan företagssponsrade skolor och skolmaterial som är helt förenliga med företagens policy. De alldra flesta affärerna är s.k. franchise-företag som finns i varenda håla över hela landet och Maud Olofssons obroende småföretag som drivkraften för ekomomin finns ingen stans att se. Många merikaner bor redan i s.k. Gated-communitys vilket är inhägnade bostadsområden som bevakas av privata vaktbolag. För att inte tala om demokratin! Den Amerikanska formen av demokratin förtjänar ett speciellt omnämnande eftersom kampanjefinansiering som i alla andra länder skulle ses som mutor är grunden för att utkämpa den stora reklamkampanj som maskeras som val. Inte för att det gör någon skillnad vem som vinner, det är helt lagligt och numera praxis för företagen att sponsra båda sidor lika mycket.
Så är framtiden att vi männsiko....förlåt konsumenter kommer att leva, gå i skolan, arbeta, ha vårt sociala umgänge och utmärka vår individualitet inom flocken genom ännu mer konsumtion? Troligen eftersom det är det enda svar man kan få när man lyssnar på de krafter som råder, konsumtion och ökad kosumtion. Finns det inget slut? Inte om man tror på markanden, då finns inget slut.
Själv håller jag mig till lite mer realistiska verklihetsuppfattningar såsom Jultomten, Kärlek och Estetik......
Din kommentarsfunktion är inte min dators bästa vän... Men nu verkar den fungera..
Jodå, bara genom ökad konsumtion kan vi upprätthålla den heliga tillväxten. En utebliven julhandel skulle försätta hela världsekonomin i en mindre ekonomisk kris...
Tänk också på att de största skurkkapitalisterna äger allt onyttigt eftersom de älskar att tjäna pengar på människans begär så inget chips, inget godis, ingen läsk, ingen choklad om du inte vill göda deras vinster.
Men eftersom vi historiskt alltid har uppnåt större och större vinster kommer vi ju alltid att fortsätta göra det i framtiden... Kanske dags att köpa H&M? Ekonomer har koll du vet, om allt från kultur till miljöpolitik... Därför ska de bestämma över oss andra eftersom de investerar. Man kan ju inte förlora pengar när man har historien som måttståck eller hur var det nu igen?
Företagen vill basunera ut budskapet att vi är vad vi köper/konsumerar och vill se oss bygga en identitet kring varumärken. Samtidigt ska konsten och kulturen finansieras privat enligt marknadsregler. Det bästa sättet att göra sig fri från företagen är att inte identifiera sig med deras produkter utan istället känna stolthet över att man själv skapar och själv bestämmer sin identitet, inte köper den för dyra pengar.
För Allgén i tiden!